dinsdag 3 april 2012

Shepard Fairey


Shepard Fairey

Shepard Fairey is een bekende Street Art artiest wiens naam natuurlijk bij niemand een belletje doet rinkelen en wiens naam iedereen ook direct weer vergeet. Maar toch kent iedereen hem wel, althans je bent, waarschijnlijk wel zonder te weten, al lang in aanraking gekomen met zijn werk.
Zoals ik net al zei, een afbeelding zegt meer dan duizend woorden en de campagneposter die je hieronder ziet is gemaakt door Shepard Fairey. Shepard Fairey vond dat Barak Obama president moest worden en is begonnen met deze campagne. Deze campagneposters zijn uiteindelijk bekender geworden dan de campagneposters van de eigen mensen van Barak Obama.[5] Maandenlang was de hele wereld in de ban van de verkiezingen in de Verenigde Staten en deze poster werd het gezicht van de campagne van Barak Obama. Iedereen kent deze afbeelding, de afbeelding heeft dus een vaste plek in onze hersenen en dit betekent dus dat je al op de hoogte was van het werk van Shepard Fairey! Het maakt niet uit wat je er precies van vindt maar je herkend het wel. 

Het eerste grote project van Shepard Fairey is de Obey-Campagne. Ook de afbeelding die hiervoor is gebruikt heb ik al gezien bij ons op school maar deze afbeelding is waarschijnlijk onbekender dan de Barack Obama campagne-poster. Het doel van deze campagne was kijken hoe een afbeelding uiteindelijk zijn eigen leven gaat leiden en hoe mensen reageren op een bepaalde afbeelding waarvan ze niet weten wat het is en wat de bedoeling is van de afbeelding. De afbeelding die hij gebruikte voor deze campagne is een gestileerd portret van ‘The Giant’ een legendarische worstelaar die in de jaren ’70 onverslaanbaar was.[6] Er is geen bepaalde reden waarom Fairey nou juist het portret van ‘The Giant’ uitkoos voor zijn project.[7] Hieronder krijg je een indruk van de Obey-Campagne:

Shepard Fairey werkte vooral in Hollywood en daaromheen. Hij begon heel klein met stickers op bushokjes en achter op verkeersborden, maar ging uiteindelijk steeds groter werken met de Obey-Campagne. Er zit niet echt een doel achter de Obey-Campagne, Shepard Fairey was vooral op zoek naar de reactie die de campagne uit zou lokken. Hier zegt hij zelf over:

‘Many people who are familiar with the sticker find the image itself amusing, recognizing it as nonsensical, and are able to derive straightforward visual pleasure without burdening themselves with an explanation. The PARANOID CONSERVATIVE VIEWER however may be confused by the stickers’s persistent presence and condemn it as an underground cult with subversive intentions. Many stickers have been peeled down by people who were annoyed by them, considering them an eye sore and an act of petty vandalism, which is ironic considering the number of commercial graphic images everyone in American society is assaulted with daily.’

Naast een reactie wil Fairey dus ook duidelijk maken dat de commercie dagelijks je voorziet van reclame zonder dat je hierom vraagt. De Obey-Campagne is nu wereldwijd bekend en is nu ook, misschien jammergenoeg, ook een groot commercieel succes geworden. Toch heeft deze campagne ook laten zien dat je er helemaal alleen voor kan zorgen dat mensen een afbeelding herkennen en opslaan in hun geheugen. Het is niet nodig om heel veel geld te hebben, of om een grote multinational te zijn om een afbeelding herkenbaar te maken.

Mocht je meer willen weten over Shepard Fairey en de Obey-Campagne kan je heb beste kijken op de site: www.obeygiant.com. Ook komen Shepard Fairey en zijn Obey-Campagne uitgebreidt aan de orde in de film Exit through the giftshop.
En wil je weten waar je de afbeelding op school kan vinden kijk dan heel goed om je heen. Ik heb namelijk een jongen zien lopen, ik heb werkelijk geen idee wie, maar hij heeft een t-shirt met ‘The Giant’ erop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten